2000

Tournée Générale

Hugo Claus in Nederland

10/03/00 's Hertogenbosch
Theater aan de Parade (20.00)
14/03/00 Heerlen
Stadsschouwburg (20.00)
15/03/00 Veenendaal
De Lampegiet (20.00)
19/03/00 Purmerend
De Purmaryn (20.00)
20/03/00 Amsterdam
21/03/00 Apeldoorn
Theater Orpheus (20.00)
23/03/00 Maastricht
Theater aan het Vrijthof (20.00)
24/03/00 Amstelveen
Cultuurcentrum (20.00)
25/03/00 Cuijk
Streekschouwburg (20.00)
10/03/00 's Hertogenbosch
Theater aan de Parade (20.00)
14/03/00 Heerlen
Stadsschouwburg (20.00)
15/03/00 Veenendaal
De Lampegiet (20.00)
19/03/00 Purmerend
De Purmaryn (20.00)
20/03/00 Amsterdam
21/03/00 Apeldoorn
Theater Orpheus (20.00)
23/03/00 Maastricht
Theater aan het Vrijthof (20.00)
24/03/00 Amstelveen
Cultuurcentrum (20.00)
25/03/00 Cuijk
Streekschouwburg (20.00)

Hugo Claus in Nederland

Claus had al deelgenomen aan de eerste vijf edities van Saint Amour (1990 tot 1994), in 1994 speelde hij eerste viool op de eerste Tournée Générale in Vlaanderen, in 1995 werkte hij mee aan Una Dolça Destruccio in Barcelona, in 1996 aan Grenzeloos op de Antwerpse Boekenbeurs, in 1997 aan Saint Amour in Madrid en Londen en aan Författarens Skattkammare in Göteborg, in 1998 aan Saint Amour in België, in 1999 trad hij op valentijnsdag ter gelegenheid van de vijftiende verjaardag van Behoud de Begeerte ’s middags op in Amsterdam en ’s avonds in Gent. Verder werkte hij in 1999 nog mee aan The Green Eyed Monster in Londen, aan Saint Amour in Madrid en Amsterdam en aan Naissances in Brussel: Hugo Claus en Behoud de Begeerte, het is een boeiende samenwerking geweest die ook in 2000 met een geslaagde tournee bij onze Noorderburen haar duurzaamheid bewees. Samen met interviewers Jaap Goedegebuure, Aad Nuis, Michaël Zeeman, Frans Weisz, Anna Enquist, Connie Palmen, Hugo Camps, Marga van Praag en Rudi Wester blikte grootmeester Claus terug op zijn veelzijdige en imposante oeuvre. Gedurende twee weken, tijdens de Boekenweek, deden ze de Nederlandse schouwburgen aan. De Boekenweek had als thema ‘de klassieken,’ wat onze eminente schrijver uiteraard als gegoten zat. Het Ensor Strijkkwartet verluchtte het geheel. "Zijn Tournée Générale is een hele happening geworden", schreef De Volkskrant.

(Zie ook: Matthijs de Ridder, Behoud de Begeerte. Een literaire geschiedenis 1984-2014, De Bezige Bij, 2014, p. 230-239.)