2017

Avondrood

03/12/17 Leuven
06/12/17 Eeklo
De Herbakker (20.30)
07/12/17 Vilvoorde
CC Bolwerk (20.30)
09/12/17 Mechelen
13/12/17 Aarschot
14/12/17 Aalst
De Werf (20.00)
15/12/17 Dendermonde
CC Belgica (20.00)
16/12/17 Herentals
19/12/17 Antwerpen
Bourla (20.00)
20/12/17 Gent
De Bijloke (20.00)
22/12/17 Zaventem
23/12/17 Dilbeek
Westrand (20.30)
03/12/17 Leuven
06/12/17 Eeklo
De Herbakker (20.30)
07/12/17 Vilvoorde
CC Bolwerk (20.30)
09/12/17 Mechelen
13/12/17 Aarschot
14/12/17 Aalst
De Werf (20.00)
15/12/17 Dendermonde
CC Belgica (20.00)
16/12/17 Herentals
19/12/17 Antwerpen
Bourla (20.00)
20/12/17 Gent
De Bijloke (20.00)
22/12/17 Zaventem
23/12/17 Dilbeek
Westrand (20.30)

Avondrood was een literair-muzikale productie met Lize SpitElise Caluwaerts en Kim Van den Brempt, gebaseerd op de Vier letzte Lieder van Richard Strauss (1864-1949).De eerste uitvoering van zijn werk in de Londense Royal Albert Hall op 22 mei 1950 heeft Strauss niet meer mogen meemaken, maar wellicht had hij het nog jammerder gevonden deze versie door coloratuursopraan Elise Caluwaerts en pianist Kim Van den Brempt te moeten missen. De Standaard vond het een 'goed gedoseerde maar brave' voorstelling, maar op de vraag of Strauss zich zou schamen voor deze bewerking schreef de krant: 'Allesbehalve. Er zijn minder stijlvolle manieren om het loodje te leggen.' Het Nieuwsblad deelde vier sterren uit en had het over 'een krasse performance die blijft hangen', dankzij 'het verhaal dat zich als een ware roadmovie onstpint en de afwisseling met de muziek (Kim Van den Brempt aan de piano en een haast lichtgevende Elise Caluwaers als sopraan).'

Strauss baseerde zich voor de Vier letzte lieder op teksten van Joseph von Eichendorff en vooral van Hermann Hesse – teksten vol melancholie, reflectie en berusting. Een gepast herfstprogramma dus, Avondrood, waarin Elise Caluwaerts en Kim Van den Brempt de romantische ondertoon van Hesse en Strauss trachtten te vangen.

Lize Spit, sinds haar bejubelde en bestsellende debuut Het smelt niet meer weg te branden uit onze letteren, had voor de gelegenheid een nieuwe tekst geschreven over een gevierd dirigent: Monsterdal. Die tekst was volgens De Standaard 'de precieze meerwaarde' in Avondrood, 'in zintuiglijke taal en meeslepend crescendo, volgens het boekje gedoseerd'. Nog voor er één noot van Richard Strauss’ Vier letzte Lieder is gespeeld, wordt de dirigent in het verhaal van Lize Spit geplaagd door een vlaag van zinsverbijstering. Impulsief verlaat hij het podium, de Brusselse Muntschouwburg, de stad en reist per taxi richting het Zwarte Woud, de vakantiebestemming van zijn jeugd. Onderweg wordt tijdens gesprekken met de taxichauffeur duidelijk waarvoor de dirigent op de vlucht is.

Samen met Kim Van den Brempt en collega-sirene Elise Caluwaerts zette Lize Spit met Avondrood de scène in volle gloed. 

Monsterdal & Vier letzte Lieder
Monsterdal, de nieuwe tekst van Lize Spit is gebundeld in een gelegenheidsboekje dat in zeer beperkte oplage is verschenen en te koop werd aangeboden bij de boekenstand van Behoud de Begeerte na afloop van iedere Avondrood-voorstelling. In zo’n boekje was tevens een unieke downloadcode te vinden waarmee de speciaal voor de gelegenheid opgenomen Vier letzte Lieder konden worden verkregen, zoals ze door Elise Caluwaerts en Kim Van den Brempt tijdens Avondrood werden uitgevoerd.