Erwin Hurenkamp leest ‘Selkie’
Voor elke uitreiking van de Herman de Coninckprijs vragen we een kunstenaar om grafische video’s te maken van gedichten uit elke voor de prijs genomineerde bundel. Dit jaar was Erwin Hurenkamps Nu we er toch zijn een van de kanshebbers voor de onderscheiding. Kijk en luister naar ‘Selkie’, verbeeld door Wies Hermans en ingesproken door Hurenkamp zelf.
De jury van de Herman de Coninckprijs 2024 over Nu we er toch zijn
‘Nu we er toch zijn ontgrendelt met zijn zintuiglijke en beeldende gedichten een dystopisch en vrij universum, veelzijdig en raadselachtig, maar de lezer verwelkomend. Hurenkamp heeft een overtuigend debuut geschreven met een duidelijke artistieke visie. Zijn gedichten lijken geaard te zijn in ervaring maar los te staan van tijd en ruimte, ze zijn beschikbaar, open. Dat betekent niet dat ze geen vragen oproepen. Bevinden we ons in een oerbos in het verleden, in een vochtig dichtgroeiend huis in het heden, of in een nederzetting in de nabije toekomst? De dichter biedt een alternatieve ontstaansgeschiedenis van de wereld, in gedichten als ‘Genesis take 1’ en ‘Genesis take 2’ en in een keur aan scenario’s van nakende vernietiging. Zijn beschrijvingen van een systeem in beweging worden geïllustreerd met particuliere inzichten, die de poëzie ankeren aan het lichaam en waarin de erotische lading onmiskenbaar is. ‘Ik val in hem voorbij de versperring van taal.’ De taal is helder en trefzeker, rijk aan ritmiek en klank. Nu we er toch zijn bevraagt wat blijft en wat vergaat, en daarmee niet minder dan wat leven is. Het antwoord klinkt sappig prachtig: ‘Wij zijn koolstof. Meervoud en verstrengeling. Wit en stralend als kersenbloesem op een vers kadaver.’