1994

Geletterde Mensen: Luuk Gruwez & Eriek Verpale

09/11/94 Brugge
Biekorf (20.00)
16/11/94 Brussel
Aula VUB (20.00)
19/11/94 Diksmuide
Stadsschouwburg (20.00)
21/11/94 Amsterdam
24/11/94 Heusden-Zolder
Cultuurcentrum (20.00)
28/11/94 Turnhout
De Warande (20.00)
03/12/94 Neerpelt
Dommelhof (20.00)
05/12/94 Dilbeek
Westrand (20.00)
07/12/94 Leuven
CC Minnepoort (20.00)
08/12/94 Tongeren
De Velinx (20.00)
13/12/94 Gent
15/12/94 Berchem
Cultuurcentrum (20.00)
16/12/94 Mechelen
Theater Teater (20.00)
09/11/94 Brugge
Biekorf (20.00)
16/11/94 Brussel
Aula VUB (20.00)
19/11/94 Diksmuide
Stadsschouwburg (20.00)
21/11/94 Amsterdam
24/11/94 Heusden-Zolder
Cultuurcentrum (20.00)
28/11/94 Turnhout
De Warande (20.00)
03/12/94 Neerpelt
Dommelhof (20.00)
05/12/94 Dilbeek
Westrand (20.00)
07/12/94 Leuven
CC Minnepoort (20.00)
08/12/94 Tongeren
De Velinx (20.00)
13/12/94 Gent
15/12/94 Berchem
Cultuurcentrum (20.00)
16/12/94 Mechelen
Theater Teater (20.00)

Luuk Gruwez en Eriek Verpale hebben alvast dit gemeen: beide schrijvers gedijen in de romantische traditie die jongleert met liefde, dood en het schrijverschap. Tijdens de Geletterde Mensen-voorstelling verloren de kunstbroeders zich allerminst in steriele bespiegelingen, maar vertrokken ze vanuit het leven, het hunne en dat van hun dierbaren: "De aandachtige luisteraar hoort voortdurend echo’s in de tekst. Thema’s, beelden en soms zelfs complete verzen die in het werk van de twee kunstbroeders over-en-weer gespiegeld worden." (De Standaard)
De motor van het duo was een charmante bekommernis om het nietige en het vertrapte. "Met die grote gevoelens is het altijd opletten," schreef De Morgen: "Pathetiek en holle retoriek liggen op de loer. Maar Gruwez en Verpale trappen niet in de val. (...) Zij waren het bewijs dat literaire avonden niet het monopolie van performers of lolbroeken hoeven te zijn: op literaire avonden hoort gelezen te worden én verteld. Al de rest is voor het circus."

(Zie ook: Matthijs de Ridder, Behoud de Begeerte. Een literaire geschiedenis 1984-2014, De Bezige Bij, 2014, p. 183-192.)