2010

Geletterde Mensen: Tom Naegels met Mounir Ait-Hamou

04/12/10 Genk
10/12/10 Eeklo
De Herbakker (20.00)
11/12/10 Dendermonde
CC Belgica (20.00)
14/12/10 Gent
18/12/10 Herentals
14/01/11 Overijse
CC Den Blank (20.00)
15/01/11 Beveren
16/01/11 Antwerpen
Arenberg (20.00)
18/01/11 Brussel
KVS (20.00)
22/01/11 Brugge
27/01/11 Strombeek-Bever
CC Strombeek (20.00)
Jan Hendrickx (Gramma). Foto: Filip Van Roe
04/12/10 Genk
10/12/10 Eeklo
De Herbakker (20.00)
11/12/10 Dendermonde
CC Belgica (20.00)
14/12/10 Gent
18/12/10 Herentals
14/01/11 Overijse
CC Den Blank (20.00)
15/01/11 Beveren
16/01/11 Antwerpen
Arenberg (20.00)
18/01/11 Brussel
KVS (20.00)
22/01/11 Brugge
27/01/11 Strombeek-Bever
CC Strombeek (20.00)

Met als leidraad familie en jeugdherinneringen trok auteur en waan-van-de-dag-columnist Tom Naegels in gezelschap van acteur Mounir Ait-Hamou (bekend van Les Barons) langs de Vlaamse culturele centra voor de dertigste Geletterde Mensen-tournee. Samen dreven de ‘twee broertjes’, zo schreef De Morgen, ‘de multiculturere verwarring vernuftig ten top.’ De twee wereldburgers brachten fragmenten uit het werk van Naegels en schetsten aldus een portret van drie generaties mannen en de omgeving waarin zij opgegroeid waren en nog steeds vertoefden. ‘De kracht van deze voorstelling schuilt vaak in de knipogen en de dubbele bodems,’ schreef De Morgen. De Standaard had het over een editie waarin Behoud de Begeerte ‘Tom Naegels en Mounir Ait-Hamou het vuur tussen generaties en culturen (laat) opstoken, (…) tot we er smakelijk om kunnen lachen’. Concentratiescholen, euthanasie, interculturele liefde en schimpscheuten op de Ander werden vermengd tot een eigentijds portret en soms confronterende spiegel van onze (multiculturele) samenleving. En, hoewel de volksmens een ideaalbeeld is, konden De Strangers natuurlijk niet ontbreken.

Voor deze jubileumeditie van Geletterde Mensen maakte Behoud de Begeerte samen met Tom Naegels en Mounir Ait-Hamou een tweetalige literaire voorstelling die door Vlaanderen trok: een unicum in het Babylonische en politiek gevoelige België.

Jan Hendrickx (Gramma). Foto: Filip Van Roe