1991

En nu serieus

01/11/91 Antwerpen
Boekenbeurs (12.00)
01/11/91 Turnhout
De Warande (20.00)
02/11/91 Deinze
Palace (20.00)
03/11/91 Sint-Niklaas
04/11/91 Gent
05/11/91 Kortrijk
Limelight (20.00)
06/11/91 Brussel
Aula VUB (20.00)
07/11/91 Leuven
CC Minnepoort (20.00)
08/11/91 Brugge
09/11/91 Mechelen
Theater Teater (20.00)
10/11/91 Hasselt
01/11/91 Antwerpen
Boekenbeurs (12.00)
01/11/91 Turnhout
De Warande (20.00)
02/11/91 Deinze
Palace (20.00)
03/11/91 Sint-Niklaas
04/11/91 Gent
05/11/91 Kortrijk
Limelight (20.00)
06/11/91 Brussel
Aula VUB (20.00)
07/11/91 Leuven
CC Minnepoort (20.00)
08/11/91 Brugge
09/11/91 Mechelen
Theater Teater (20.00)
10/11/91 Hasselt

In opdracht van de Algemene Vlaamse Boekverkopersbond organiseerde Behoud de Begeerte voor de eerste keer En nu serieus!. Dit literaire programma voor en door ‘serieuze mensen’ stond als tiendaagse naast de Boekenbeurs en wilde bijdragen tot het uitbouwen van een heuse boekenweek in Vlaanderen. Het was al gauw duidelijk dat men de titel niet al te serieus moest nemen. Het sobere kader met veel zwart en een groot gemarmerd varken plus het uitgelezen schrijversgezelschap zorgden voor de ontkrachting van de fabel dat de jeugd niet meer van literatuur zou houden. De zalen zaten vol jongelui, precies de bedoeling van deze manifestatie.

Tom Lanoye las voor uit zijn pas verschenen, maar reeds bestsellende roman Kartonnen Dozen. Herman Brusselmans had zijn goorste, meligste en grappigste verhalen meegebracht en J.M.H. Berckmans koos de mooiste passages uit zijn nieuwste roman Rock & Roll met Frieda Vindevogel. Ook Joost Zwagerman, toen flink in de belangstelling met zijn nieuwe roman Vals licht, en Kristien Hemmerechts (regerend staatsprijswinnares voor proza), die exclusief kwam voorlezen uit haar nog niet uitgegeven verhalenbundel, waren aanwezig op dit literaire festijn. Na het optreden was er nog een geïmproviseerd panelgesprek waar Marcel Vanthilt het publiek om vragen verzocht. ‘Recht voor de raap, eenvoudig en humoristisch. In En nu serieus! wordt met een virtuoze manier met taal omgegaan’, schreef De Morgen. Herman Brusselmans stond na jaren weer op de planken, wat volgens Gazet van Antwerpen werkte. Bij momenten werd ‘de kolder’ volgens Het Nieuwsblad zelfs ‘kunst’, en Tom Lanoye betekende wat dat betreft zonder meer het hoogtepunt van de avond. Hij toonde dat hij niet voor niets bekend stond als rasperformer: ‘Lanoye las zijn teksten niet voor, hij acteerde ze en daarbij zette hij een indrukwekkende prestatie neer,’ besloot De Standaard.