Literaal
Literaal is de titel van een grote, kustbrede campagne die tijdens de zomer literatuur onder de aandacht van het grote publiek wilde brengen. Tientallen evenementen voor kinderen (onder andere De kracht van woordjes), jongeren (zoals bijvoorbeeld Kust ze) en volwassenen (met onder meer het Festival van het gemarineerde woord) zorgden voor een verkwikkende literaire douche.
Het belangrijkste onderdeel van Literaal was De waarheid over de zee waarbij er poëzie op een structurele manier werd aangebracht langs de hele kust. Op staketsels en panelen, aan gevels en dijken, in straatstenen en langs de kades werden passende gedichten en citaten verwerkt. Het was daarbij de uitdrukkelijke bedoeling dat verschillende gedichten een blijvende plaats kregen in het kustbeeld. Het gedicht ‘Oda Maritima’ van Fernando Pessoa was lang genoeg om over de hele Vlaamse kustlijn in het plaveisel van de dijk aangebracht worden.
Enkele meer vluchtige objecten zorgden alvast voor een prelude. Zo verpakten alle 180 bakkers aan de kust hun brood in één van de tien literaire broodzakken. Gedichten van Paul Snoek, Paul Van Ostaijen, Willem Hussem, Bert Voeten, D. Hillenius, Hans Andreus, Judith Herzberg, C. Buddingh en Hugo Claus prijkten op de verschillende versies. Daarnaast werden er ook twee miljoen bierviltjes gedrukt met daarop vijf fragmenten uit gedichten van Paul Snoek, Xavier Tricot, Hans Andreus, Joseph Brodsky en Gerrit Achterberg. Voor de kinderen werden er aan de oriëntatiepalen langs het strand kastjes bevestigd waaruit ze kinderliteratuur konden putten.
(Zie ook: Matthijs de Ridder, Behoud de Begeerte. Een literaire geschiedenis 1984-2014, De Bezige Bij, 2014, p. 267-274.)