2013

De vreemde smetten: Ramsey Nasr & Mauro Pawlowski

07/03/13 Diest
09/03/13 Gent
13/03/13 Genk
15/03/13 Antwerpen
Arenberg (20.00)
16/03/13 Sint-Niklaas
19/03/13 Hasselt
25/03/13 Sint-Truiden
De Bogaard (20.00)
26/03/13 Brugge
27/03/13 Leuven
28/03/13 Ternat
CC De Ploter (20.00)
29/03/13 Herentals
12/04/13 Amsterdam
13/04/13 Amsterdam
14/04/13 Enschede
16/04/13 Haarlem
Toneelschuur (20.00)
17/04/13 Maastricht
Theater aan het Vrijthof (20.00)
19/04/13 Breda
20/04/13 Eindhoven
21/04/13 Rotterdam
07/03/13 Diest
09/03/13 Gent
13/03/13 Genk
15/03/13 Antwerpen
Arenberg (20.00)
16/03/13 Sint-Niklaas
19/03/13 Hasselt
25/03/13 Sint-Truiden
De Bogaard (20.00)
26/03/13 Brugge
27/03/13 Leuven
28/03/13 Ternat
CC De Ploter (20.00)
29/03/13 Herentals
12/04/13 Amsterdam
13/04/13 Amsterdam
14/04/13 Enschede
16/04/13 Haarlem
Toneelschuur (20.00)
17/04/13 Maastricht
Theater aan het Vrijthof (20.00)
19/04/13 Breda
20/04/13 Eindhoven
21/04/13 Rotterdam

Op 9 maart ging in NTGent De vreemde smetten in première, met spitsbroeders Ramsey Nasr en Mauro Pawlowski in de hoofdrol. De Nederlands-Palestijnse dichter-acteur en de Pools-Italiaanse zanger-gitarist trokken in maart en april 2013 rond door Nederland en Vlaanderen. Het was een show met vaderlandse gedichten, polyfone gezangen, liederen van Purcell, slechte grappen, irritante onzin en veel te lange gitaarsolo’s.

Kort na hun roemruchte Geletterde Mensen-tournee in 2009 was Ramsey Nasr in Nederland Dichter des Vaderlands en trok Mauro Pawlowski andermaal de wereld rond met dEUS. Nadat Nasr was afgetreden als Dichter des Vaderlands, bundelden de twee vrienden wederom de krachten om een nieuwe voorstelling te maken, cirkelend rond het thema ‘vaderland’. Wat is dat eigenlijk, een vaderland?

Na de Geletterde Mensen-tournee was er veel vraag naar een herneming – die er nooit is gekomen. Maar hiermee dus wel. Een reprise werd het echter niet. Eerder een nieuwe voorstelling met reminiscenties aan de vorige. De pers had destijds unaniem de loftrompet gestoken: Ramsey Nasr en Mauro Pawlowski verzetten de bakens van de literaire avond: dit is geen voorlezen, hier bedrijft men literair-muzikaal theater”, “alles in deze voorstelling lukt”, “Nasr en Pawlowski vergasten ons op een show die stijf staat van de gekte in het eerste deel, en tintelt van kwetsbaarheid in het tweede (De Standaard).  

De krant De Standaard recenseerde De vreemde smetten: “Mauro Pawlowski en Ramsey Nasr staan op het toneel als twee kwajongens die de auto van hun pa geleend hebben en de gps eens grondig gaan uittesten” (…) “Als waren ze in de wei aan het vliegeren, zo durft dit duo de toon tot verhevenheid te laten stijgen, om dan via relativerende knipogen het touw weer in te halen.” ****

De Morgen schreef: “Als Mauro De vreemde smetten op akoestische wijze beëindigt, dan weet je weer waar deze mannen toe in staat zijn: tot veel. Ze hebben goede smaak. Ze barsten van het talent. Ze zien er niet onaardig uit. Ze hebben elkaar graag.”

Filip Claus
Filip Claus
Filip Claus
Filip Claus
Filip Claus
Filip Claus
Filip Claus
Filip Claus
Filip Claus
Filip Claus