Het Desideratorium / Work in progress
In deze editie van Het Desideratorium leidde Rebekka de Wit het publiek rond in de literaire smidsen waar Herman Brusselmans, Stefan Hertmans, Kluun en Erik Vlaminck op dat moment aan hun oeuvre en hun weg door het literaire landschap timmerden. Benieuwd naar de reacties, gooiden ze een vers fragment roman-in-wording de arena in.
Theatermaakster en schrijfster Rebekka de Wit maakte in Het Desideratorium haar debuut als talkshowhost(es). Ze informeerde naar het stadium waarin het op handen zijnde werk van de gasten verkeerde en polste naar hun manier van werken.
Compulsieve schrijver Herman Brusselmans beweerde nooit last te (zullen) hebben van een writer’s block. Eenmaal achter het toestenbord, stopt hij niet meer, wat inmiddels resulteerde in meer dan zeventig titels.
Stefan Hertmans geloofde erg in de fysieke component van het auteurschap. Je kan volgens hem maar op één bepaalde manier schrijven, omdat je dat soort lichaam en dat soort karakter hebt. Zijn schrijven geschiedt vanuit een drive, een intuïtief begrijpen.
De Nederlandse succesauteur Kluun bleek een schrijver van drie akkoorden, wiens kracht ligt in een niet al te serieuze toon. ‘Ik ben een Kuifje in Literatuurland,’ zei hij zelf.
Erik Vlaminck vertelde dat hij zich vaak laat inspireren door de geschiedenis. Hij is daarbij niet geïnteresseerd in de koningen, maar wel in de gewone man. Pas als het verhaal in zijn hoofd volledig af is, neemt hij de trein naar het verste punt in België om ondertussen te schrijven.