2019

Aanbevelingen voor een nog beter leven

18/12/19 Antwerpen
18/12/19 Antwerpen

Op 18 december 2019 presenteerde Behoud de Begeerte Aanbevelingen voor een nog beter leven in Bibliotheek Permeke. Tijdens de voorbije negen edities kreeg het publiek zo ongeveer honderddertig aanbevelingen voor een beter leven gepresenteerd. Helaas moeten we vaststellen dat de planeet toch nog niet helemaal op orde is. En dus gaven we er voor deze tiende editie opnieuw een lap op, want anders kon het geen kerst en nieuw worden. 

December is als maand die de rangen van het jaar sluit het uitgelezen moment om de balans van de voorbije twaalf maanden op te maken. Tijdens de tiende editie van Aanbevelingen voor een nog beter leven kwam 2019 er niet zonder kleerscheuren vanaf. Ook dit jaar bood Behoud de Begeerte een podium aan enkele belangwekkende medemensen die terugblikten op gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Er werd gal gespuwd en met scherp geschoten – maar u hoefde zich als toeschouwer vooral niet onveilig te voelen, er werd ook zachtjes met nieuwjaarswensen gegooid. Op naar een nòg beter leven! 

Uw jaarlijkse aanbevelingen kreeg u van Peter Adriaenssens, Ahmet Altan, Yousra Benfquih, Bea Cantillon, Lotte Dodion, Ciska Hoet, Els Keytsman, Emma Lesuis, Gaea Schoeters, Koen Sels en Arno Van Vlierberghe. Fulco zorgde voor muziek.

 “Als het kapitaal erop uit is om alle grenzen tussen de nachtmerries van de dagelijkse rotvaart en de veiligheid van het nachtelijke dromen uit te wissen, dan denk ik: kom maar op, en laat onze nachtelijke nutteloosheid doorbloeden tot in de wakende dag. Dit is mijn advies. Dit is mijn nachtpolitiek.” – Arno Van Vlierberghe

“Dus mag ik u, alvorens mijn aanbeveling voor een nog beter leven met u te delen, alvast aanmoedigen een gedicht uit uw hoofd te leren? Gewoon één gedicht. Het hoeft niet lang te zijn. Een paar lijnen volstaan. Iets dat u mooi vindt. Ik leg u straks wel uit waartoe dat dient. Niet iedereen gelooft in het nut van het nutteloze.” – Gaea Schoeters

“Ik denk: zonder verschillen geen muziek, maar als je steeds dezelfde verschillen door je delay stuurt en de feedback helemaal opendraait, worden ze maximaal terug het circuit in gepompt, en krijg je een immer aanzwellend en uiteindelijk oorverdovend lawaai.” – Koen Sels