1995

Geletterde Mensen: Geertrui Daem, Kristien Hemmerechts & Leo Pleysier

09/03/95 Heusden-Zolder
Cultuurcentrum (20.00)
10/03/95 Lokeren
Cultuurcentrum (20.00)
11/03/95 Ninove
De Plomblom (20.00)
14/03/95 Gent
15/03/95 Kortrijk
16/03/95 Heist-o/d-berg
CC Zwaneberg (20.00)
22/03/95 Brussel
Aula VUB (20.00)
23/03/95 Berchem
Cultuurcentrum (20.00)
24/03/95 Neerpelt
Dommelhof (20.00)
31/03/95 Strombeek-Bever
CC Strombeek (20.00)
20/04/95 Tongeren
De Velinx (20.00)
21/04/95 Mechelen
Theater Teater (20.00)
22/04/95 Ieper
Stadsschouwburg (20.00)
25/04/95 Genk
Cultuurcentrum (20.00)
27/04/95 Leuven
Stadsschouwburg (20.00)
01/05/95 Turnhout
De Warande (20.00)
09/03/95 Heusden-Zolder
Cultuurcentrum (20.00)
10/03/95 Lokeren
Cultuurcentrum (20.00)
11/03/95 Ninove
De Plomblom (20.00)
14/03/95 Gent
15/03/95 Kortrijk
16/03/95 Heist-o/d-berg
CC Zwaneberg (20.00)
22/03/95 Brussel
Aula VUB (20.00)
23/03/95 Berchem
Cultuurcentrum (20.00)
24/03/95 Neerpelt
Dommelhof (20.00)
31/03/95 Strombeek-Bever
CC Strombeek (20.00)
20/04/95 Tongeren
De Velinx (20.00)
21/04/95 Mechelen
Theater Teater (20.00)
22/04/95 Ieper
Stadsschouwburg (20.00)
25/04/95 Genk
Cultuurcentrum (20.00)
27/04/95 Leuven
Stadsschouwburg (20.00)
01/05/95 Turnhout
De Warande (20.00)

Veel vrouwen en af en toe een man, dat is het centrale thema in het werk van Leo Pleysier, Kristien Hemmerechts en Geertrui Daem en dat bleek ook uit hun Geletterde Mensen-tournee. Hemmerechts, Daem en Pleysier lazen elk op hun eigen manier en in hun eigen ritme en stijl over seksualiteit, gezin, overspel en dood en confronteerden op die manier hun dochters, (groot)moeders, poppen, vriendinnen, minnaressen, tantes en nonnen met elkaar. “De op gemeenschappelijke thema’s (…) geselecteerde tekstfragmenten van het trio vormden (…) een boeiend geheel”, volgens De Morgen. Bovendien “lazen Hemmerechts, Daem en Pleysier naakter dan ooit” (Gazet van Antwerpen), wat de voorstellingen een puur, sober, en intiem elan gaf.

(Zie ook: Matthijs de Ridder, Behoud de Begeerte. Een literaire geschiedenis 1984-2014, De Bezige Bij, 2014, p. 183-192.)

Dirk Leunis