1996

Geletterde Mensen: A.F. Th. van der Heijden

07/11/96 Tongeren
De Velinx (20.00)
11/11/96 Turnhout
De Warande (20.00)
12/11/96 Berchem
Cultuurcentrum (20.00)
13/11/96 Brussel
Aula VUB (20.00)
14/11/96 Heusden-Zolder
Cultuurcentrum (20.00)
15/11/96 Brugge
De Dijk (20.00)
16/11/96 Gent
17/11/96 Oosterhout
De Bussel (20.00)
20/11/96 Sint-Niklaas
21/11/96 Leuven
Stadsschouwburg (20.00)
22/11/96 Mechelen
Theater Teater (20.00)
23/11/96 Aalst
De Werf (20.00)
07/11/96 Tongeren
De Velinx (20.00)
11/11/96 Turnhout
De Warande (20.00)
12/11/96 Berchem
Cultuurcentrum (20.00)
13/11/96 Brussel
Aula VUB (20.00)
14/11/96 Heusden-Zolder
Cultuurcentrum (20.00)
15/11/96 Brugge
De Dijk (20.00)
16/11/96 Gent
17/11/96 Oosterhout
De Bussel (20.00)
20/11/96 Sint-Niklaas
21/11/96 Leuven
Stadsschouwburg (20.00)
22/11/96 Mechelen
Theater Teater (20.00)
23/11/96 Aalst
De Werf (20.00)

Hoewel A.F.Th. van der Heijden één van de grootste Nederlandstalige schrijvers van dit tijdsgewricht is, is hij in Vlaanderen veel minder bekend dan in Nederland. Van der Heijdens romancyclus ‘De Tandeloze Tijd’ werd tijdens een Geletterde Mensen-tournee aan het publiek voorgesteld in een twee uur durende literaire avond: “De selectie uit de ruim drieduizend pagina’s tekst geschiedde vakkundig, dat wil zeggen: zo dat toeschouwers die niet vertrouwd zijn met het gigantische werk van Van der Heijden zin in meer krijgen.” (De Morgen) Dat moest ook De Standaard beamen: “Dit optreden kan een ideale toegang betekenen tot het barokke Van der Heijden-universum.” De saxofoonmuziek, die de sfeer van de teksten onderstreepte, werd gespeeld door drie jonge musici rond Bo Van der Werf.
Hoewel de publieksopkomst enigszins tegenviel, was de tournee zeker op artistiek vlak een enorm succes. De Financieel Economische Tijd schreef: “Ruim baan voor A.F.Th. van der Heijden. De reus van de Nederlandse letteren walst Vlaanderen plat.” Zo’n vaart heeft het net niet gelopen, al beschreef de nationale pers het evenement in unaniem lovende bewoordingen: “Een dramatisch geheel, waaruit ook de bijwijlen grandioze schrijfstijl van de auteur sprak.” (De Morgen). “Deze avond is de beste inleiding die je kan krijgen op een monumentale roman die zonder twijfel één van de Nederlandstalige literaire hoogtepunten van de voorbije decennia is” (Het Nieuwsblad). Een aanwezige Nederlandse journalist verzuchtte: “Eeuwig zonde dat we dit niet ook in Nederland kunnen ervaren” (Algemeen Dagblad).

(Zie ook: Matthijs de Ridder, Behoud de Begeerte. Een literaire geschiedenis 1984-2014, De Bezige Bij, 2014, p. 183-192.)

Dirk Leunis
Luc Spiegel
Dirk Leunis
Mark Cels
Luc Spiegel