Saint Amour
Herman Brusselmans
Herman Brusselmans
Ook in 2017 sloeg Saint Amour opnieuw haar vleugels uit. Niet als veelkoppig fabeldier deze keer, wel onder de gedaante van één centrale auteur in wie vele schrijvers huizen: Herman Brusselmans. Dat precies hij de centrale gast was op Saint Amour, had niet zozeer te maken met zijn leeftijd (60 jaar), maar vooral met zijn werk (meer dan 70 boeken). Weinig schrijvers hebben namelijk zo vaak en zo veelzijdig over de liefde geschreven: cynisch, teder, melancholisch, burlesk, brusselmansiaans. ‘Brusselmans laat zien hoeveel registers hij kan bespelen. Méér dan alleen de loze ongein en de seriële fratsenmakerij’, tekende De Morgen op. ‘Laverend tussen het banale en het verhevene, dan weer met huizenhoge ironie of met melige platvloersheid.’ Die veelzijdigheid merkte ook Hebban op: ‘Natuurlijk denderen de altijd originele, associatieve woordenstroom over seks, drank, kotsen, maandstonden, stront, verveling, zijn vriendinnen als een sneltrein over je heen. Toch is het niet alleen ‘platheid’ wat de revue passeert. Hij leest het gedicht ‘Gemis’ voor, dat gaat over zijn overleden moeder. Mooi en respectvol.’ Volgens de blog was het hoogtepunt van de avond Brusselmans’ voordracht over zijn nieuwe liefde Lena: ‘Ontroerend, om stil van te worden.’
Bij het lezen van de naam ‘Herman Brusselmans’ kwam het publiek wellicht niet meteen lieflijke hobo’s en frivool glockenspiel voor de geest. Terecht: Saint Amour trakteerde op ontspoorde drums en stevig doorrookte rock ’n roll. Tim Vanhamel, frontman van Millionaire en voormalig gitarist van het legendarische Evil Superstars, maakte samen met Sjoerd Bruil het langharige tuig in de zalen los. ‘Nog voor je cupido kunt zeggen, snerpen de gitaren,’ schreef Het Nieuwsblad. ‘Knoestige intermezzo’s’ en ‘intimistische ballads,’ schreef De Morgen. Het effect van Vanhamel en Bruil bleef niet uit: ‘Het koppel naast ons pakt elkaar – zo mogelijk – nog steviger vast,’ had Veto gezien. ‘Graag meer van dat.’
Maar Herman Brusselmans stond er als schrijver niet alleen voor. In iedere schouwburg werd hij vergezeld door telkens een andere auteur, onder wie Carmien Michels, die tijdens de Vlaamse première in Aalst volgens Het Nieuwsblad voor ‘een gesmaakt en licht intermezzo’ zorgde. Ook voelde telkens een andere interviewer Brusselmans aan de tand, ‘een mooi onderdeel waarin ook de kwetsbaarheid van Herman Brusselmans naar voren kwam. En die is echt anders dan de media suggereren,’ schreef Hebban.
‘Het belangrijkste doel van Behoud de Begeerte (…) is het verheffen van literatuur tot een volwaardig theatraal genre. ‘Saint Amour’ met Herman Brusselmans slaagt daarin,’ titelde Veto. ‘Je wordt meegetrokken in een wereld van emotie, die via verschillende media je hart zal bereiken.’
(Vlaanderen)
Carmien Michels / Christophe Vekeman in Aalst op 11/02
Özcan Akyol / Marc Didden in Brussel op 14/02
Delphine Lecompte / Joris Hessels & Dominique Van Malder in Genk op 15/02
Hans Bogaert / Sven Speybrouck in Mechelen op 17/02
Pepijn Lanen / Marnix Peeters in Antwerpen op 20/02
Heleen Debruyne / Chantal Pattyn in Leuven op 22/02
Wouter Deprez / Fleur van Groningen & Nikkie van Lierop in Menen op 24/02
Fikry El Azzouzi – Gerda Dendooven / Pepijn Lanen in Gent op 25/02
(Nederland)
Pepijn Lanen / Stella Bergsma in Breda op 28/01
Lize Spit / Jamal Ouariachi in Leeuwarden op 1/02
Özcan Akyol / Ellen Deckwitz in Enschede op 2/02
Maartje Wortel / Simone van Saarloos in Heerlen op 3/02
Jamal Ouariachi / Ronald Giphart in Helmond op 5/02
Nico Dijkshoorn / Pepijn Lanen in Amsterdam op 3/03
Emy Koopman / Özcan Akyol in Zwolle op 4/03
Andy Fierens / Ronit Palache in Purmerend op 7/03
Stella Bergsma / Rick Honings in Utrecht op 8/03