2002

Saint Amour

13/02/02 Leuven
14/02/02 Gent
15/02/02 Roeselare
CC De Spil (20.00)
16/02/02 Hasselt
-- Untitled -- (20.00)
17/02/02 Antwerpen
Bourla (20.00)
19/02/02 Mechelen
20/02/02 Brussel
Ancienne Belgique (20.00)
21/02/02 Bornem
CC Ter Dilft (20.00)
22/02/02 Geel
CC de Werft (20.00)
23/02/02 Zoutleeuw
De Passant (20.00)
24/02/02 Knokke-Heist
13/02/02 Leuven
14/02/02 Gent
15/02/02 Roeselare
CC De Spil (20.00)
16/02/02 Hasselt
-- Untitled -- (20.00)
17/02/02 Antwerpen
Bourla (20.00)
19/02/02 Mechelen
20/02/02 Brussel
Ancienne Belgique (20.00)
21/02/02 Bornem
CC Ter Dilft (20.00)
22/02/02 Geel
CC de Werft (20.00)
23/02/02 Zoutleeuw
De Passant (20.00)
24/02/02 Knokke-Heist

Met Saint Amour, editie 2002, leverde Behoud de Begeerte alweer een stijlvolle aanslag op de zintuigen: geruggensteund door sensuele videoprojecties verzorgd door De Filmfabriek en passende videofragmenten las een bont gezelschap van buitenlandse schrijvers tedere, passionele en humoristische fragmenten voor over de monsterlijke tentakels van de liefde. Remco Campert, de Britse schrijver-komiek David Baddiel, Lucinda Rosenfeld, Alina Reyes, Joost Zwagerman, Ronald Giphart en Ramsey Nasr lieten elk op hun manier de hartstocht hoog oplaaien.

Acteur Jan Decleir (tijdens één gelegenheid vervangen door collega Bert André) vertolkte een fragment uit de meest verzengende roman die ooit over de liefde geschreven werd: ‘Lolita’ van Vladimir Nabokov. Mauro Pawlowski bracht naast eigen werk ook Dylan en Orbison. Contratenor Steve Dugardin zong ijle a capellaversies van het Ave Maria van Schubert en van een lied van Henry Purcell. Dit ter ere van Gerard Reve, de enige auteur van meesterwerken die zijn Prijs der Nederlandse Letteren per post moest ontvangen. Jef Lambrecht presenteerde deze negende editie van Saint Amour.

"Er hing behoorlijk wat elektriciteit in de lucht", schreef Gazet van Antwerpen. Bij De Standaard luidde het verdict: "Vooral veel begeerte (...) op deze Saint Amour, (...) heel mooi verpakt." "Over het geheel van de avond kunnen we kort zijn," schreef De Morgen: "je hebt literaire avonden, en je hebt Saint Amour. Meer dan met de doorsnee poëzieavond heeft deze voorstelling met het theater of de opera te maken. (...) Weerom werden kosten noch moeite gespaard om onze zintuigen te verwennen."