2024/2025

Saint Amour 30

Liefde is tijd

11/02 Leuven
12/02 Herentals
21/02 Gent
uitverkocht
25/02 Overijse
CC Den Blank (20.30)
26/02 Antwerpen
Bourla (20.00)
© Miles Fischler
11/02 Leuven
12/02 Herentals
21/02 Gent
uitverkocht
25/02 Overijse
CC Den Blank (20.30)
26/02 Antwerpen
Bourla (20.00)

Liefde is tijd

In een huwelijk wordt het parelmoer genoemd: dertig jaar samenzijn. Dat is de glans op deze dertigste editie van Saint Amour in Vlaanderen – als we de internationale edities (in Nederland, Frankrijk en Spanje) even buiten beschouwing laten. Deze ronde verjaardag wenden we aan om liefde en tijd tegenover elkaar te plaatsen, als onderliggend thema. In welke mate spelen ze op elkaar in? Betekent meer tijd in de liefde meer diepgang, en dus kwaliteit? Of loert de routine dan om de hoek? Het zijn maar enkele invalshoeken die deel uitmaken van de inspirerende literaire reis waar Saint Amour eens te meer garant voor staat, met bevlogen auteurs uit binnen- en buitenland. Presentator is Charlotte Remarque; de muziek is van Ellen Schoenaerts.

Uit Ierland verwelkomen we Sara Baume, auteur van de onvergetelijke roman Weken maanden jaren (2023). Daarin besluiten de twee hoofdpersonages om, samen met hun twee honden, de bewoonde wereld te ontvluchten: ze verhuizen naar een afgelegen plek aan de voet van een berg, vlakbij de oceaan. Weg van alle drukte dompelen ze zich onder in de stilte, de natuur, de seizoenen – en in elkaar. Heel anders is de tijdsbeleving in Ik ben fan (2024), het romandebuut van Sheena Patel. Hier bevinden we ons in een grootstedelijke omgeving en volgen we het vrouwelijke hoofdpersonage in haar verlangen naar een man die al een relatie heeft. Patel verwijst daarbij vaak naar sociale media, als middel tot schaamteloze zelfpromotie en voyeurisme. Ze won de British Book Award, met dank aan haar gedreven, witty pen. In Het liefdespaar van de eeuw (2024) ontleedt de Duitse schrijfster Julia Schoch het effect van tijd op een echtpaar dat elkaar het vuur aan de schenen legt, uit liefde en uit, welja, verveling. In de krant Die Zeit wordt ze om die reden de ‘archeologe’ van haar leven genoemd: ‘Ze graaft op wat zo vaak verborgen blijft in het dagelijks leven van koppels: de golven van liefde, de schoonheid die zelfs de desillusie overleeft.’

De eeuwig jonge Bart Moeyaert heeft als auteur een indrukwekkend oeuvre op zijn palmares. Het begon met Duet met valse noten in 1983 en in de loop van vorig jaar voegde hij daar een eerste autobiografisch boek aan toe, Een ander leven (2024).  Als geen ander weet hij de liefde te vangen in eenvoudige, maar treffende woorden, al dan niet in de vorm van poëzie. Yannick Dangre brengt op zijn beurt, en daarop was het lang wachten, een nieuwe roman uit in februari: Tussenjaren (2025). Daarin staat de vraag centraal of je in dit leven ooit opnieuw kunt beginnen, gedragen door een filmische plot waarin een vrouw en een man afspreken om elkaar pas na dertig jaar opnieuw te zien. In De zieners (2024), de nieuwe roman van Sulaiman Addonia, gonst de taal als een radicaal, sensueel kunstwerk. We volgen een dakloze vrouw tijdens haar zoekende jaren als vluchtelinge in Londen. Thema’s als seksualiteit, identiteit, heden en verleden: ze dwarrelen door elkaar, neergeschreven in één lange alinea. Of zoals collega-schrijver Stefan Hertmans het verwoordde: ‘Dit meeslepende proza is een ode aan de kracht om te overleven. Wat een intens en gepassioneerd boek.’

De livemuziek tijdens deze tournee wordt verzorgd door Ellen Schoenaerts. Zij brengt later dit jaar een nieuw album uit met haar vijfkoppige band en tal van muzikale gasten: NASH PARADOX. De plaat bestaat uit songs en instrumentale muziek. Speciaal voor Saint Amour maakt ze hieruit een selectie – deze muziek wordt uitgevoerd als trio.

In de Bourla, op 26 februari, sluiten we de dertigste editie van Saint Amour extra feestelijk af: na de voorstelling zal De Man Die Alles Kiest – alias Jan Ducheyne – plaatjes draaien en alle bezoekers worden op een drankje getrakteerd.

N.B. Julia Schoch kan door onvoorziene omstandigheden helaas niet deelnemen aan de tournee. In Leuven wordt ze vervangen door Bregje Hofstede, in Herentals en Gent door Dimitri Verhulst en in Overijse en Antwerpen door Maartje Wortel.

Deze voorstelling kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid.

© Dries Luyten
© Dries Luyten
© Dries Luyten
© Dries Luyten
© Dries Luyten
© Dries Luyten
© Dries Luyten
© Dries Luyten
© Dries Luyten
© Dries Luyten