Saint Amour

Het programma van Saint Amour 2018 wordt al even meerstemmig, sensitief en hitsig als onze dolgedraaide tijden en zeden, maar naar alle waarschijnlijkheid wel iets eloquenter, vanwege verwoord door Michel FaberEls MoorsIlja Leonard Pfeijffer, Kristen RoupenianDavid SzalaySien Volders en Mieke van Zonneveld.
Echo Beatty en Pitou spelen hun wereldhits in spe. Maud Vanhauwaert presenteert.

Michel Faber, schrijver van de wereldwijde bestseller Lelieblank, scharlakenrood en Het boek van wonderlijke nieuwe dingen, verloor in 2015 zijn geliefde vrouw Eva. Hij leest gedichten uit zijn monument aan haar: Tot leven, een liefdesgeschiedenis. ‘Het meest ontroerende boek van het jaar,’ schreef The Daily Mail, ‘zo moedig en gracieus.’ In de bundel laat Faber voelen wat het betekent om de liefde van je leven te ontmoeten – en voorgoed afscheid van haar te moeten nemen.

Nog meer poëzie overkomt u dankzij Mieke van Zonneveld, die in haar debuutbundel Leger schrijft: ‘Begeerte, zei mijn vader, is de wortel van het / kwaad. Ik leerde dat het waar was maar ik leerde het / te laat.’ ‘Keelsnoerend heldere gedichten,’ besloot De Standaard. ‘Misschien wel het beste debuut in jaren.’ Van Zonneveld is met haar eerste bundel meteen genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 2018.

Op dezelfde dag als de VSB-prijsuitreiking (25 januari) neemt Els Moors de fakkel over als Belgische Dichter des Vaderlands. Haar meest recente dichtbundel Liederen van een kapseizend paard werd door de jury van de Herman de Coninckprijs geprezen vanwege de ‘zinderende, broeiende en schurende taal waarmee Moors vat probeert te krijgen op de liefde, de lichamelijkheid en de complexiteit van het meest nabije.’

In zijn voor de Man Booker Prize 2016 geshortliste Wat een man is, schrijft David Szalay over het verlangen van de man en diens algehele falen. The Times ‘kon zich moeilijk voorstellen dat jaar nog een beter boek te lezen’. Tijdens Saint Amour brengt Szalay er een fragment uit dat mogelijk vrij hilarisch wordt.

Verder duikt er met Sien Volders nog jong, debuterend volk op, dat de jacht op het ongetemde leven heeft geopend. In haar roman Noord kruisen twee vrouwen in een afgelegen goudzoekersstadje het pad van twee mannen die leven voor muziek en vrijheid. Focus Knack schreef: ‘Noord is de witte raaf aan de hemel van de Vlaamse literatuur: wild, donker romantisch en haast verslavend mooi geschreven.’

Ook Ilja Leonard Pfeijffer is van de partij, nog uitpuffend wellicht van de festiviteiten ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag op 17 januari. Pfeijffer kan uit zijn inmiddels omvangrijke en veelbekroonde oeuvre in ruime mate Saint Amour-fähige passages kiezen; de kans dat hij uit Peachez, een romance zal lezen, is groot. ‘Het meest romantische boek van het jaar’, schreef De Volkskrant daarover. 

De Amerikaanse Kristen Roupenian brengt een fragment uit ‘Cat Person’, het korte verhaal waarmee ze in een klap letterlijk wereldberoemd werd toen het in december in The New Yorker werd gepubliceerd en viraal ging. Het verhaal gaat over de korte, klungelige romance tussen de 20-jarige Margot en de 34-jarige Robert en sluit naadloos aan op onze tijdgeest, het online daten en de hashtag metoo. ‘Cat person’ bezorgde Roupenian a million dollar deal voor een aankomende verhalenbundel. Wereldwijd wordt op haar geaasd.

Annelies Van Dinter, de stervelinge achter het onsterfelijke Echo Beatty, voorziet Saint Amour van donkerraffelige muziek. ‘Van een statige, raadselachtige schoonheid’ vond Humo. Van Dinters stem, gitaar en het slagwerk van haar medeplichtige Louis Evrard roepen atmosferische landschappen op waarin af en toe fel wordt uitgehaald.  

De jonge, Nederlandse Pitou benut ten volle de weidse akoestiek van de theaters met haar karakteristieke stem. Het befaamde Engelse dagblad The Independent roemde haar ‘intelligente folk-pop die het duistere en het lichte van de menselijke emotie in harmonie brengt’. De ster van Pitou is rijzende: richt u zich tot haar als u even de weg kwijt bent.

Kersvers Antwerps stadsdichter (ook al vanaf 25 januari) Maud Vanhauwaert treedt aan als spreekstalmeesteres, ze vormt het oxymoron van deze Saint Amour, de occasionele onomatopee en het bepalend binnenrijm, maar vooral: het enjambement dat de schrijvers en muzikanten met elkaar verbindt.

Februari 2018
10/02ANTWERPEN 20:00
Toneelhuis +32 3 224 88 44
13/02GENT 20:00
Opera Gent +32 70 22 02 02
14/02LEUVEN 20:00
30CC/Schouwburg +32 1 630 09 00
15/02GENK 20:00
C-mine Cultuurcentrum +32 89 65 44 90
16/02BRUSSEL 20:00
KVS +32 2 210 11 12