In 2024 vieren we vier decennia Behoud de Begeerte. Dat doen we in de vorm van veertig acties, klein en groot. Gaande van interviews met memorabele reisgezellen en herinneringen door prominente auteurs, tot interventies online en in het kader van onze producties.
bdbtv
#44

Hoe gaan wij om met pijn? Kunnen we ons lijden, dat onvermijdelijk is, zin geven? Het is een vraag waar filosofen graag mee aan de slag gaan – in onze menselijke kwetsbaarheid ervaren we onze eindigheid – maar die ook in een religieuze context actueel blijft. Om over de kunsten nog te zwijgen: het lijden als eeuwenoud motief in de literatuur, het theater, de schilderkunst en de muziek.

bdbtv
#19

Saskia de Coster raakte er een tijd geleden van overtuigd dat het matriarchaat de wereld kan redden. Verontwaardigd over de aanhoudende ongelijkheid tussen de seksen bekroonde ze zichzelf met een opiniestuk in De Morgen tot leider van haar eigen vrouwensekte.

bdbtv
#9

Voor het licht anarchistische kunstenproject Closer/dichterbij werden wij in 2015 gevraagd om mee te denken over de literaire invulling van het festival. Al gauw werd gekozen voor één grote, krachtige literaire avond, in plaats van een aantal kleinschalige ontmoetingen tijdens het festival. Ver moest er niet gezocht worden: van Connie Palmen was geweten dat ze op haar zestigste was én dat een nieuwe roman van haar zou verschijnen.

bdbtv
#4

Behoud de Begeerte presenteerde van 22 tot 25 mei de achtste editie van Koningsblauw, een programma als hommage aan de Nederlandstalige poëzie in het algemeen en Herman de Coninck (1944-1997) in het bijzonder. Dit keer was er ook speciale aandacht voor Remco Campert, die op 29 juli 2009 zijn tachtigste verjaardag vierde.

bdbtv
#3

Kees van Kooten was inmiddels al aan zijn derde Geletterde Mensen-tournee toe. Na Gerrit Komrij en Josse De Pauw was Guy Mortier zijn compagnon. Een tournee met twee boezemvrienden, twee baanbrekers en vernieuwers, de ene met zijn televisiewerk, de andere met zijn weekblad, twee humoristen van de bovenste plank, twee monumenten.

bdbtv
#2

Na het succes van de eerste editie van Saint Amour, mocht het niemand verbazen dat er een jaar later een tweede tournee werd ondernomen. De kinderziektes werden verholpen door een inkorting van het programma en een zorgvuldigere keuze van de entr’actes, opdat de aandacht van het publiek meer dan ooit naar de dichters en hun werk zou gaan.

bdbtv
#1

In 1988 werd 8 Beaux-Forts georganiseerd in de context van De Stoute Jaren, een uitgebreid en multimediaal (kunst)programma dat meertalig en internationaal gericht was en gerealiseerd werd door verschillende organisatoren in en rondom Brussel.