Een nieuw element in Uitgelezen, het maandelijkse boekenprogramma in De Vooruit, is de Vooruitlezer: een auteur leest voor uit een boek dat nog niet is verschenen. In de editie van maart werd het Privédomeindeel Een ander leven van Bart Moeyaert uitgelicht. Omdat Moeyaert op de avond zelf niet aanwezig kon zijn, las hij van tevoren een fragment in. Bekijk de video hier.
Hoe gaan wij om met pijn? Kunnen we ons lijden, dat onvermijdelijk is, zin geven? Het is een vraag waar filosofen graag mee aan de slag gaan – in onze menselijke kwetsbaarheid ervaren we onze eindigheid – maar die ook in een religieuze context actueel blijft. Om over de kunsten nog te zwijgen: het lijden als eeuwenoud motief in de literatuur, het theater, de schilderkunst en de muziek.
Voor het jaarlijks terugkerende Aanbevelingen nodigen we inspirerende persoonlijkheden uit die zich, op ons verzoek, afvragen wat er in het nieuwe jaar beter kan – of moet. In december 2022 deelden Tülin Erkan, Mustafa Kör, Elisabeth Lucie Baeten, Jens Meijen, Bieke Purnelle, Laura van Dolron en Paul Verhaeghe hun recente inzichten in Bibliotheek Permeke.
Tijdens deze editie van Free the Word! lag de focus op Rusland. Schrijver en performer Carmien Michels las een tekst voor van Anna Achmatova. Daarnaast was de Russische schrijver Maxim Osipov te gast. Hij werd geïnterviewd door Peter Vermeersch en las een fragment voor. Accordeonist Evgeny Suvorkin zorgde voor muzikale intermezzo’s.
Op 20 mei 2022 werd Het begin en zijn oneindigheid, de debuutroman van Corinne Heyrman, voorgesteld in Bibliotheek Permeke in Antwerpen. Tijdens die avond ging schrijver-dichter Maud Vanhauwaert met haar in gesprek, speelde ZWEifel enkele akoestische nummers en eindigden we met een performance door Heyrman zelf.
Bekende en minder bekende auteurs lazen tijdens Free the Word! in de Arenberg voor uit eigen werk. En hoewel de onderlinge verschillen in achtergrond, leeftijd, schrijfstijl en bagage tussen al deze schrijvers bijzonder groot zijn, versterkten ze elkaar zo tot een ongetemd, veelstemmig koor van verzet.
Tijdens Hier het hiernamaals eerden we dit keer twee overleden grootheden, met elkaar verbonden via hun begeesterde bloemlezer Ronit Palache. Maar Renate Rubinstein en Ischa Meijer deelden ook vóór het verschijnen van respectievelijke Bange mensen stellen geen vragen en Ik heb niets tegen antisemieten, ik lééf ervan al een en ander met elkaar.
Begin 2022 droeg Luc Coorevits zijn functie van algemeen en artistiek leider van Behoud de Begeerte over aan een nieuw team. Wij vonden dat Luc een jubelvoorstelling verdiende. Samen met Toneelhuis organiseerden we daarom Geletterde Mens, waarin naaste vrienden van Luc een eerbetoon aan hem brachten.
Voor deze editie van het Desideratorium vonden wij drie auteurs bereid te spreken over een eigen tekst waarover ze niet langer tevreden zijn: Maarten Inghels, Tobi Lakmaker en Ivo Victoria. Schrijfster en zelfcriticus Anneleen van Offel ging met hen in gesprek, met ontboezemingen, literaire hoogstandjes en huilende schrijvers tot gevolg.
Langzaamaan mochten we weer luidop dromen van voorstellingen voor een live publiek. Onder het motto ‘jong geleerd, oud gedaan’ nodigden we op 15 mei beginnende lezertjes uit als allereerste toeschouwers. Het auditorium van Bibliotheek Permeke werd voor even omgetoverd in een magische wereld met figuurtjes die zich soms net iets anders voelen dan de rest.
In Desideratorium 2: Gelijkenissen met bestaande personen ging literair journalist Dirk Leyman op zoek naar hoe personages tot stand komen in het hoofd van de schrijver. Hij legde drie zeer verschillende auteurs het vuur aan de schenen over het personage in het algemeen, en over hun eigen personages in het bijzonder.
Hier het hiernamaals is een voorstellingenreeks van Behoud de Begeerte waarin auteurs worden herinnerd die niet meer onder ons zijn; auteurs die ondanks hun overlijden aanspraak maken op hun onsterfelijkheid. Op 17 maart 2021 zette Behoud de Begeerte het werk en leven van Roger Van de Velde in de kijker.
“Zo helpt poëzie,” schreef Herman de Coninck, “en het helpt niet”. We wilden in 2020 reeds de (on)macht van de dichtkunst benadrukken en het podium geven aan vier dichters die in 2020 een prijs in de wacht sleepten met hun bundel. Een u welbekend virus stak hier toen een stokje voor. We zagen onze kans schoon de overwinning van deze vier dichters alsnog te vieren, zij het op kleinere schaal dan voorzien.
De onzekere weg voor de zekere nemen: dat werd ons in 2019 door Yousra Benfquih aanbevolen. Een raad die 2020 zelf waarmaakte door wild om zich heen te schoppen. Aanbevelingen voor een nog beter leven werd in 2020 (elfde editie!) wegens onvoorziene omstandigheden omgedoopt tot het iets realistischer Aanbevelingen voor een leven.
Aan de hand van poëzie, beeld en niet vrijblijvende gesprekken tussen Piet Piryns en Jan Vanriet schetst Heldenleven het portret van een jongen uit Hoboken die zich ontplooit tot de kunstenaar die Jan Vanriet vandaag is. Hoe mengen beelden en geuren uit het verleden zich in de werken van de kunstenaar?
Op zaterdag 29 augustus 2020 opende de BabelBühne haar deuren voor BabelBad XXXXL. De groene oase op de Archipelsite werd ondergedompeld in poëzie, dans, muziek en beeld. De presentatie nam Maud Vanhauwaert voor haar rekening. Babelbad werd, in de geest van de uitgebrande Toren van Babel, een feest voor meertaligheid en verbinding.
Met Het stad in mij nam Maud Vanhauwaert afscheid van haar stadsdichterschap. Samen met Behoud de Begeerte wilde Vanhauwaert dit hoofdstuk met een feestelijke boekvoorstelling in de Bourlaschouwburg op 31 mei 2020 afsluiten. Ze hoopte dit te doen zoals het een stadsdichter betaamt: met spektakel, humor en vooral taal.
Op 13 november 2019 herdacht Behoud de Begeerte de honderdste verjaardag van Primo Levi. Behoud de Begeerte nodigde tien prominenten en notabelen uit, met het verzoek om passages uit zijn onthutsende boek Is dit een mens voor te lezen: Ludo Abicht, Paul Bekaert, Simon Gronowski, Kristien Hemmerechts, Brigitte Herremans, Linda Polman, Koenraad Tinel, Dimitri Verhulst en Rudi Vranckx.
Voor het licht anarchistische kunstenproject Closer/dichterbij werden wij in 2015 gevraagd om mee te denken over de literaire invulling van het festival. Al gauw werd gekozen voor één grote, krachtige literaire avond, in plaats van een aantal kleinschalige ontmoetingen tijdens het festival. Ver moest er niet gezocht worden: van Connie Palmen was geweten dat ze op haar zestigste was én dat een nieuwe roman van haar zou verschijnen.
Weinig schrijvers hebben zoveel invloed op andere schrijvers gehad als Jeroen Brouwers. Van Lanoye tot Verhulst, van Giphart tot Vekeman: allemaal zijn ze op een of andere manier schatplichtig aan de schrijver die in 2007 de Prijs der Nederlandse Letteren weigerde. In april 2015 werd Jeroen Brouwers 75 jaar: voor Behoud de Begeerte en Toneelhuis het uitgelezen moment om hem met medewerking van tal van schrijvers te vieren.
De tweede paragraaf uit de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring schonk de naam aan een productie van Behoud de Begeerte: The Pursuit of Happiness. Tijdens deze tournee spitten drie tenoren van de hedendaagse literatuur dat thema verder uit. Drie tenoren, dat heette: Ilja Leonard Pfeijffer, Tommy Wieringa en Dimitri Verhulst of Gustaaf Peek.
De tragikomische roman die Tom Lanoye schreef over zijn moeder — ‘een slagersvrouw en amateuractrice eerste klas’— won de harten van pers en publiek. Sprakeloos werd een bestseller, haalde de shortlist van alle grote prijzen en werd bekroond met de Gouden Uil Prijs van de Lezer en de Henriëtte Roland Holstprijs.
Binnen de reeks Helse Tijden kreeg Saint Amour voor één keer een andere naam: Chagrin d’Amour. In een even hilarisch als schrijnend programma luchtten schrijvers, muzikanten en acteurs hun hart over het gedoe, de ingewikkelde toestanden, het bodemloze verdriet, de onvervulde verlangens, de knagende pijn, de striemende haat, het subtiele getreiter, de paranoia, de jaloezie, het verraad, kortom: alles wat mensen elkaar in naam der liefde aandoen.
Behoud de Begeerte presenteerde van 22 tot 25 mei de achtste editie van Koningsblauw, een programma als hommage aan de Nederlandstalige poëzie in het algemeen en Herman de Coninck (1944-1997) in het bijzonder. Dit keer was er ook speciale aandacht voor Remco Campert, die op 29 juli 2009 zijn tachtigste verjaardag vierde.
Kees van Kooten was inmiddels al aan zijn derde Geletterde Mensen-tournee toe. Na Gerrit Komrij en Josse De Pauw was Guy Mortier zijn compagnon. Een tournee met twee boezemvrienden, twee baanbrekers en vernieuwers, de ene met zijn televisiewerk, de andere met zijn weekblad, twee humoristen van de bovenste plank, twee monumenten.
Na het succes van de eerste editie van Saint Amour, mocht het niemand verbazen dat er een jaar later een tweede tournee werd ondernomen. De kinderziektes werden verholpen door een inkorting van het programma en een zorgvuldigere keuze van de entr’actes, opdat de aandacht van het publiek meer dan ooit naar de dichters en hun werk zou gaan.